پی پال چیست ؟ انتقال پول از طریق پی پال و دریافت و پرداخت های بینالمللی از طریق این کیف پول آنلاین، یکی از شیوههای رایجی است که امروزه کار برده میشود. اما شاید دوست داشته باشید بدانید که واقعا پی پال چیست و چگونه این محبوبیت را پیدا کرده است؟
پی پال چیست و چگونه به وجود آمد؟
پی پال یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت میکند. سامانه پی پال، پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت آنی امکان پذیر میکند. این سامانه جایگزین مناسبی برای شیوههای سنتی نقل و انتقال وجه نقد، همانند چک و حواله پولی است. PayPal هم اکنون یکی از بزرگترین شرکتهای پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان است که هزاران نفر از فریلنسر گرفته تا کمپانیهای بزرگ از خدمات متونع پرداخت و دریافت ارزی آن استفاده میکنند. این شرکت در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و اولین سهام آن در سال ۲۰۰۲ به صورت عمومی عرضه شد. در این مقاله به این میپردازیم که پی پال چیست و به نحوه آغاز به کار PayPal و تاریخچه آن میپردازیم؛ در قسمت دوم این مقاله به بررسی خدمات ارائه شده توسط این شرکت در گذر زمان و همچنین مباحث امنیتی و حفظ اطلاعات کاربران در این سیستم تجارت الکترونیک، خواهیم پرداخت.
تاریخچه پی پال چیست ؟
پی پال در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل و مکس لوچین پا به عرصه وجود گذاشت. تاریخچه پی پال به زمانی باز میگردد که این دو در شرکتی به نام Confinity در زمینه تولید نرم افزارهای امنیتی همکاری میکردند. جالب است بدانید که اولین انتقال پول در سیستم پی پال در سال ۱۹۹۹ و در همان شرکت انجام گرفت. در ماه مارس سال ۲۰۰۰، شرکت Confinity با x.com ادغام شد و فعالیت خود را در موازات هم ادامه دادند تا اینکه در اکتبر همان سال به دلیل اختلاف میان مدیران رده بالا، تنها «ایلان ماسک» بود که میدانست پی پال چیست و به موفقیت آن امید فراوان داشت. ایلان ماسک در آن زمان معتقد بود که باید سایر فعالیتهای شرکت متوقف شده و فقط روی پی پال و انتقال پول الکترونیکی تمرکز شود. ایلان ماسک پس از آن با جدا شدن سایر مدیران از x.com نام آن شرکت را به پی پال تغییر داد. در سال ۲۰۰۲ طبق تصمیمات هیات رئیسه، سهام پی پال به صورت عمومی برای خریداران عرضه شد.
پی پال در گذر زمان
در جولای ۲۰۰۲ پی پال توسط eBay با مبلغ ۱٫۵ بیلیون دلار خریداری شد. بسیاری از فروشندگان در این وبسایت از این روش پرداخت استفاده میکردند و به تدریج پی پال تبدیل به پرداخت الکترونیک غالب شد و سایر روشهای پرداخت مانند Google Checkout یا وسترن یونیون از لیست روشهای پرداخت این وبسایت حذف شدند.
پی پال در سال ۲۰۰۵ سیستم پرداخت الکترونیک VeriSign را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۷ وارد همکاری مشترک با مستر کارت شد تا به این ترتیب امنیت پرداختهای خود را بالا برده و امکان استفاده از کارت فیزیکی را نیز برای کاربران خود فراهم کند. بدین ترتیب در وبسایتهایی که پذیرنده PayPal نبودند، یک مستر کارت یک بار مصرف برای همان صورت حساب ایجاد شده و پرداخت به آسانی انجام میشد. در اواخر سال ۲۰۰۷ پی پال در حدود ۱/۸ بیلیون دلار درآمد داشته است.
در سال ۲۰۱۰، پیپال در ۱۹۰ فروشگاه در ۲۵ کشور دنیا بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال داشت. بعد از اینکه PayPal در دسامبر سال ۲۰۱۰ از ارسال کمکهای مالی به ویکی لیکس جلوگیری کرد، توسط اعضای Anonymous Hacktivist تحت حملات شدید سایبری قرار گرفت.
در سال ۲۰۱۱، پی پال اعلام کرد که فعالیتهای خود را بر روی پرداخت آفلاین متمرکز میکند تا به کاربران امکان پرداخت وجه در تمامی فروشگاهها را بدهد. در همین راستا با Discover Card همکاری خود را آغاز کرد و بدین ترتیب در ۷ میلیون فروشگاهی که این کارت پذیرش میشود، کاربران PayPal هم قادر به پرداخت وجه از طریق آن هستند. در پایان سال ۲۰۱۲، میزان مبلغ نقل و انتقال شده در شبکه پی پال رقم ۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار است.
در سال ۲۰۱۳، زمزمه های جدایی ebay از پی پال به گوش میرسید. که در سپتامبر ۲۰۱۴، eBay به عنوان یک شرکت عمومی از پی پال جدا شد و به کار خود ادامه داد.
در جولای سال ۲۰۱۵، پیپال اعلام کرد که وارد مناقصه خرید شرکت Xoom میشود. این شرکت در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارد و PayPal با پرداخت مبلغ ۱/۰۹ بیلیون دلار این شرکت را خریداری کرده و ۱/۳ میلیون کاربر فعال این شرکت را که در سال مبلغی در حدود ۷ بیلیون دلار انتقال میدهند، به کاربران فعلی خود اضافه کرد.
در اول سپتامبر ۲۰۱۵، PayPal شبکه همتا به همتا انتقال پول از طریق PayPal.me را معرفی کرد. در این شبکه کاربران میتوانند یک لینک منحصر به فرد درخواست وجه را در قالب لینک PayPal.me/username/amountrequested برای فرد مقابل به شکل پیامک، ایمیل و یا پیام متنی ارسال کنند. در حقیقت PayPal با این حرکت خود وارد حوزه تلفن همراه شد و در نظر داشت پرداخت امنی را برای کاربران خود به شکلی بسیار سادهتر از روش معمول پرداخت، یعنی از طریق تلفن همراه برای آنها فراهم سازد. این فناوری در بیش از ۱۸ کشور جهان اجرایی شد. در اواخر سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران فعال پی پال به عدد ۱۷۰ میلیون رسید.
پی پال یکی از بزرگترین شرکتهای آمریکایی است که هم اکنون بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر فعال در شبکه خود دارد که روزانه مبلغ بسیار بالایی را در این شبکه منتقل میکنند. در قسمت اول این مقاله به بررسی سیستم انتقال وجه الکترونیکی PayPal و تاریخچه آن در گذر زمان پرداختیم. در این قسمت از مقاله به بررسی خدمات پی پال و بحثهای امنیتی آن خواهیم پرداخت. با آغاز سال ۲۰۱۷، PayPal در ۲۰۲ فروشگاه به ۱۹۷ میلیون کاربر فعال خود در ۲۵ واحد پول کشورهای مختلف جهان،خدمات انتقال وجه ارائه میدهد. پیپال امکان انتقال پول به صورت شخصی و تجاری را بر بستر اینترنت فراهم کرده است. اگر تا اینجای مقاله درست متوجه نشدهاید که پال چیست و چگونه کار میکند، ادامه مقاله را مطالعه کنید تا از طریق آشنایی با خدمات پی پال، بیشتر با این سرویس آنلاین آشنا شوید.
خدمات پی پال چیست ؟
کاربران از طریق PayPal میتوانند وجه مورد نظر خود را به حسابهای دیگران منتقل کنند، از طریق پرداخت با پی پال از فروشگاه اینترنتی خرید خود را انجام بدهند یا به بنگاههای خیریه کمک مالی کرده و کمکهای مالی دیگران را دریافت کنند.
خدمات این کمپانی از طریق اپلیکیشن موبایل پی پال، به صورت آنلاین در وبسایت و همچنین در فروشگاههای Google Play و App Store قابل دانلود است. همچنین PayPal خدمات ویژه پرداخت لمسی را در فروشگاهها و وبسایتهای پذیرنده راهاندازی کرده است، که کاربر تنها از طریق لمس اپلیکیشن در تلفن همراه خود قادر به پرداخت وجه است.
مدل تجاری پی پال چیست ؟
موفقیت تجاری PayPal توسط مدیران آن اینگونه توصیف میشود که سیاست پی پال در ۳ مرحله اصلی بنیان نهاده شده است. این سه مرحله عبارتند از:
- ایجاد PayPal بر بستر eBay و ارائه خدمات به کاربران داخلی آن
- گسترش PayPal به کاربران و سایتهای خارجی و بینالمللی eBay
- گسترش خدمات پی پال در خارج از eBay
مرحله اول مدل تجاری پی پال چیست ؟
بیشتر بخوانید:
در مرحله اول پی پال خدمات خود را به کاربران وبسایت eBay ارائه داد. به دلیل اینکه بسیاری از فروشندگان این وبسایت افراد شخصی یا فروشگاههای بسیار کوچک بودند. کوچک بودن کسب و کارهایی که از ابتدا با پی پال کار میکردند باعث میشد که آنها امکان تهیه درگاه پرداخت به صورت مستقل نداشته باشند، به همین دلیل ارائه چنین خدماتی از طرف پی پال بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر خریداران هم به دلیل اینکه به راحتی میتوانستند سایر حسابهای خود را به پی پال متصل کرده و پرداخت خود را به آسانی انجام دهند، از این خدمات استقبال کردند. با گذر از این مرحله کم کم افراد میدانستند پی پال چیست و آرام آرام افراد بیشتری برای افتتاح حساب پی پال اقدام کردند.
مرحله دوم مدل تجاری پی پال چیست ؟
تا سال ۲۰۰۰ درآمد پی پال بر مبنای دریافت کارمزد به ازای هر تراکنش مالی بود. از آنجایی که بسیاری از خریدها توسط کارت اعتباری و به صورت اقساطی انجام میشد، در نتیجه مبلغ تراکنشها پایین بود و با احتساب درصد کارمزد پی پال، میزان سود پی پال بسیار ناچیز بود. این کمپانی برای حل مشکل، تلاش خود را روی ارائه خدمات متمایز به کاربران خود متمرکز کرد. به عنوان مثال، یکی از این خدمات محافظت از حساب کاربری فروشندگانی بود که سیاست بازگشت وجه را پذیرفته باشند.
مرحله سوم مدل تجاری پی پال چیست ؟
حالا که PayPal موفقیت خود در ارائه خدمات را به کاربران eBay در سراسر جهان اثبات کرده بود، نوبت به گسترش خدمات در خارج از بستر eBay رسیده بود. این سیاست گسترش، از نیمه دوم سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرد. برخی از اقداماتی که پی پال در همین راستا انجام داد، عبارتند از:
- کاهش کارمزد انتقال وجه برای مبالغ بالا، از ۲/۲ درصد به ۱/۹ درصد
- کاهش کارمزد برای خریدهای خرد مانند خرید آهنگ و یا آلبوم خوانندگان از طریق اینترنت
- اپلیکشن موبایل پی پال با امکان انتقال وجه از طریق ارسال پیامک متنی
سیاستهای امنیتی پی پال چیست ؟
سیاست حفاظت از خریدار پی پال به این شکل است که اگر مشتری هزینه محصول خریداری شده را پرداخت کرد و محصول در تاریخ مقرر به دستش نرسد یا محصول ارسال شده با توضیحات درج شده برای محصول در وبسایت فروشنده مغایرت داشته باشد، میتواند شکایت ثبت کند. مشتری میتواند تا ۱۸۰ روز پس از دریافت محصول خود ثبت شکایت کند و فروشنده هم موظف است تا ۲۰ روز کاری این شکایت را بررسی کرده و پاسخگو باشد. در صورتی که این شکایت به جا باشد، فروشنده موظف است هزینه محصول را به همان کارتی که خریدار از طریق آن وجه را پرداخت کرده، بازگرداند.
سیستم پرداخت آمازون، آماده رقابت با پی پال
از سوی دیگر، در پی پال سیاست حفاظت از فروشنده هم تعریف شده است. در این سیاستگذاری فهرستی از شرایط گنجانده شده که اگر فروشنده آنها را رعایت کرده باشد، شکایت مشتری قابل قبول نیست و فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال وجه پرداخت شده نخواهد داشت. هرچند استثناهایی هم در این فهرست وجود دارد ولی در حالت کلی، این سیاست بر مبنای محصول فروخته شده، کارت های اعتباری استفاده شده برای پرداخت، کشور مقصد و نحوه ارسال برای حفاظت از فروشنده در قبال برخی از خریداران اعمال میشود.
امنیت پی پال چیست ؟
در سال ۲۰۰۶، PayPal برای جلوگیری از هک شدن حسابهای کاربران خود، ورود به حساب کاربری با رمز ۶ کاراکتری را به صورت اختیاری برای کاربران خود فعال کرد. این رمز ۶ کاراکتری به دوصورت قابل استفاده است. اول اینکه از بانک ارائهکننده کارت اعتباری، دستگاه رمزیاب خریداری شود؛ که در این حالت پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور در وبسایت پی پال، باید رمز ارائه شده توسط دستگاه در صفحه بعدی وارد شود. در حالت دوم ،رمز یکبار مصرف ۶ کاراکتری به شماره همراه مشتری که در پنل کاربری خود ثبت کرده است، ارسال میشود که با وارد کردن آن، وارد مراحل بعدی میشود. معمولا روش دوم برای خریدهایی که از طریق اپلیکیشن صورت میگیرد، استفاده میشود. ارسال پیامک نیز هزینهای برای کاربران ندارد و رایگان است.