این روزها مدام واژه استارتاپ را در کنار واژههایی مانند کارآفرینی و کسب و کار میشنویم. اما شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر دقیقا نمیدانید که مفهوم راه اندازی استارتاپ چیست ؟ در پاسخ باید گفت که این واژه به معنای ساختاری برای کسب و کار است که مسائل و مشکلات را با ارائه محصولات و خدمات جدید حل میکند. محصولات و خدمات جدیدی که تعریف میشود هیچگونه اطمینانی مبنی بر موفقیت آن وجود ندارد. در ادامه بیشتر به مفهوم استارتاپ خواهیم پرداخت تا ببینیم راه اندازی استارتاپ چیست.
استارتاپ چه نقشی در دنیای کسب و کار دارد؟
استارتاپها محصولاتی با رویکردی خلاقانه برای حل نیازها و خواستهها هستند. این کسب و کارها باید با سرعت بالایی رشد کنند، در واقع تنها شاخصه مهم در راه اندازی استارتاپ این است که برای رشد سریع طراحی میشوند. موارد دیگری که این روزها به عنوان ویژگیهای این نوع از کارآفرینی ذکر میشود چندان واقعی و جدی نیستند. پس اگر این بار کسی از شما پرسید که استارتاپ چیست به او درباره خلاقیت حتما توضیح دهید
رشد در راه اندازی استارتاپ به چه معنا است؟
شاید بپرسید، همه کسب و کارها به دنبال رشد سریع هستند. پس چرا رشد سریع تنها ویژگی متمایز استارتاپ به شمار میرود؟ در پاسخ باید گفت که رابطه تقاضا و محصول سرعت متفاوتی در کسب و کارهای این سبکی دارد. در حقیقت، مخاطب در این نوع از کارآفرینی، بخش عمدهای از مخاطبان و مشتریان هستند که در بخشبندیهای متفاوت نیاز و خواستهای دارند که با پیشنهاد کالا و خدمت جدید، با رویکردی تازه و به شکلی متنوع، مشکلاتشان حل خواهد شد. از این رو، گستردگی مشتریان و رفع نیازی عمومی به شیوهای خاص و تازه است که باعث میشود در صورت موفقیت، سرعت رشد به شدت بالا باشد.
استارتاپها ساختار سازمانی به شکل عام و سنتی ندارند. مهم نیست که در نقشه سازمانی مشخص شود که این مجموعه کاری تازه تاسیس، دارای ساختاری افقی یا عمودی است. در واقع، ساختار و معماری بدنه، بسیار آزاد و شبکهای اداره میشود. هدف از راهاندازی استارتاپها یکی از موارد زیر است:
- تولید و عرضه محصولی که قبلا در بازار وجود نداشته است با استفاده از کانالهای تازه
- عرضه محصولاتی که قبلا وجود داشته است با ارزشی افزون بر گذشته
- ایجاد ویژگی جدیدی به محصول موجود در بازار و عرضه آن
- ایجاد بازارهای جدید برای محصولی که قبلا وجود داشته است